Εργοθεραπεία
Βασικός σκοπός της επιστήμης της εργοθεραπείας αποτελεί η ανεξαρτησία και η λειτουργικότητα των παιδιών και εφήβων σε όλα τα έργα και τους ρόλους που επιθυμούν ή πρέπει να εμπλακούν κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Αυτό συμβαίνει σε διάφορα πλαίσια και περιβάλλοντα όπως είναι το σπίτι, το εκπαιδευτικό πλαίσιο ή η κοινότητα.
Ο Αμερικάνικος Σύλλογος Εργοθεραπείας κατατάσσει τα ποικίλα ανθρώπινα έργα σε 8 τομείς έργου (occupational areas). Οι τομείς αυτοί περιλαμβάνουν τις εξής κατηγορίες δραστηριοτήτων:
- Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (ΔΚΖ) όπως η ένδυση, η σίτιση, η προσωπική υγιεινή κ.ά.
- Σύνθετες Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (ΣΔΚΖ) όπως η προετοιμασία γευμάτων, η τακτοποίηση σπιτιού κ.ά.,
- Ανάπαυση και Ύπνος,
- Εκπαίδευση,
- Εργασία,
- Ελεύθερος Χρόνος,
- Παιχνίδι και
- Κοινωνική Συμμετοχή
(ΑΟΤΑ, 2014, World Federation of Occupational Therapy WFOT, 2012).
Οι Εργοθεραπευτές παρέχουν υπηρεσίες ανίχνευσης, αξιολόγησης, σχεδιασμού/εφαρμογής της παρέμβασης και προσδιορισμού των θεραπευτικών αποτελεσμάτων. Αποτελούν ενεργά μέλη της διεπιστημονικής ομάδας του Ιχνηλάτη, παρέχοντας υπηρεσίες είτε με την μορφή ατομικών ή ομαδικών θεραπειών είτε μέσω συμβουλευτικής ή εκπαίδευσης σε άτομα που σχετίζονται με τους εξυπηρετούμενους (φροντιστές, δάσκαλοι, άλλους θεραπευτές κλπ).
![ergo1 ergo1](https://ixnilatis-therapy.gr/wp-content/uploads/elementor/thumbs/ergo1-q864p9jpiy2caiifv4l07099pqpus3q9mh24yx6bue.jpg)
![ergo2 ergo2](https://ixnilatis-therapy.gr/wp-content/uploads/elementor/thumbs/ergo2-q864p3wodxumcuqms258s1oi5fhnhx3vlp5839eovq.jpg)
Διάγνωση - Αξιολόγηση
- Αξιολογούν όλους τους τομείς που συμπεριλαμβάνονται στο πεδίο της Εργοθεραπείας.
- Η ολοκληρωμένη αξιολόγηση περιλαμβάνει κλινική παρατήρηση του ατόμου, χρήση σταθμισμένων ή άτυπων εργαλείων, συνέντευξη των ατόμων ή των φροντιστών τους και εκτίμηση των απαιτήσεων των καθημερινών δραστηριοτήτων.
- Μεταξύ άλλων τα σταθμισμένα (σε χώρες του εξωτερικού) εργαλεία που χρησιμοποιούμε είναι Canadian Occupational Performance Measure, Sensory Profile (for Children, for Adolescents/Adults), Sensory Processing Measure, Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency second edition (BOT-2), Developmental Test of Visual Perception third edition και άλλα.
Θεραπευτική παρέμβαση
Με βάση τις ανάγκες των παιδιών ή των εφήβων μπορεί να διαφέρει η μορφή των θεραπευτικών συνεδριών (ατομική, ομαδική, συν-θεραπεία με άλλη ειδικότητα) καθώς και η χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων και μεθόδων όπως:
- Αναπτυξιακό μοντέλο παρέμβασης
- Αντισταθμιστικές προσεγγίσεις και περιβαλλοντολογικές τροποποιήσεις
- Μέθοδος Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
- Πρωτόκολλα αισθητηριακού ερεθισμού (Wilbarger Protocol, Sensory Diet, More protocol, Therapeutic Listening).
- D.I.R. Floortime
- Γνωσιακός Προσανατολισμός στην Εκτέλεση Έργου
- Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ABA)
- ΤEACCH
- Sherborne Developmental Movement
- Εντατική Αλληλεπίδραση (Intensive Interaction)
- Κοινωνικές Ιστορίες (Social Stories)
- Υποστηρικτική Τεχνολογία (Kinems, χρήση ειδικών προγραμμάτων σε υπολογιστές και tablet)
- Πρωτόκολλα Αντιμετώπισης δυσκολιών στην Σίτιση